NIEUSTAJĄCA WIERNOŚĆ IDEI

 

Kiedy w roku 1994  Max Barenbrug wybrał temat pracy magisterskiej kończącej jego studia na akademii w Eindhoven wiedział, że musi to być wózek sportowy. Opracowana przez niego koncepcja spełniała dwa jego podstawowe założenia: " mobilność i spędzanie wolnego czasu".

 

NAGRODA RENE SMEETS

 

Początkowa wersja wózka autorstwa Maxa opierała się o tezę, iż użytkownikiem może być zarówno matka, jak i ojciec. Max wyczuwał, że ojcowie byli zanidbywaną grupą użytkowników. Podstawową rzeczą była funkcjonalność. To prawda,że życie mężczyzn i kobiet diametralnie zmienia się po urodzeniu dziecka, jednak zasadniczo pozostają tymi samymi ludzmi, z identyczną dynamiką i zainteresowaniami, które mieli przed urodzeniem dziecka.

Używając rzeczywiście funkcjonalnego wózka rodzice lieli by tyle samo swobody poruszania się.

W tym czasie szwagier Maxa, Eduard Zanen, trudnił się produkcją i finansowaniem prototypu. Max ukończył studia z wyróżnieniem w roku 1994 i otrzymał nagrodę Rene Smeets za najlepszy projekt dyplomowy.

 

ZNACZNIE WYPRZEDZAJĄC SWOJE CZASY

 

Max i Eduard skontaktowali się poufnie z producentami wózków sportowych i przedstawili im swój projekt chcąc sprzedać tę koncepcję.  Wkrótce stwierdzil, że w znacznym stopniu ich projekt wyprzedził swe czasy. Tradycyjni producenci nie chciali wziąść na siebie ryzyka połączonego z  produkcją rewolucyjnego wózka. Wózek był naturalnie przeznaczony do codziennego korzystania, ale także do aktywnego spędzania wolnego czasu: zmieniał się w plecak do wypraw w góry, mógł jeżdzić na dwóch kółkach po piasku, a nawet przekształcić się w przyczepkę ciągniętą za rowerem. Koncepcja wielofunkcyjności była doskonała dla detalicznej sprzedaży w sklepie z rowerami, to jednak nie miejsce, gdzie rodzice kupują wózki dla dzieci.

 

DESIGN BARDZIEJ PODOBNY DO WÓZKA SPORTOWEGO

 

Wiara Maxa i Eduarda w ich wyrób nie zmniejszała się. Eduard nadal zajmował się pracami badawczymi nad produktem, jednak jego spółka produkująca pomoce medyczne wymagała od niego pełnego poświęcenia uwagi. Max spędził następne dwa lata na krześle projektanta i poświęcił się koncepcji. Utrzymywał się ze świadczeń socjalnych i potrafił przekonać urzędników socjalnych, że jego kariera dopiero się rozpocznie. Musiał także czerpać ze swoich zasobów wytrwałości oraz wytrzymałości. Po tych intesywnych latach pracy design uległ zmianie. W tej chwili był już przygotowany do sprzedaży produktu w sklepie z artykułami dla dzieci. Koncepcja nie uległa zmianie, ale wyglądem bardziej przypominała wózek dziecięcy. Właśnie w trakcie tych dwóch lat Max zaprojektował te funkcje wózka sportowego Bugaboo, które są w chwili obecnej tak bardzo popularne: odwracalne siedzisko, przekładana rączka i wyjątkowy mechanizm składania kompaktowego.

 

PO RAZ PIERWSZY NA TARGACH

 

Projekt wózka istniał na papierze, jednakże koncepcja potrzebowała realizacji. Powstało pytanie: " Czy można naprawdę wyprodukować trwałe podwozie?". Aby znależć odpowiedź na to pytanie należało wyprodukować prototyp. Do tego niezbędna była forma, ale tylko sama forma kosztowała dziesięć tysięcy guldenów. Na szcęście Eduard był w stanie sfinansować ten projekt dzięki własnemu, odnoszącemu sukcesy zakładowi produkcyjnemu. Max i Eduard wyjechali do Tajwanu by znależć producenta, który mogłby wyprodukować formy. Pomimo kilku początkowych problemów pierwsze prototypy zostału wyprodukowane w 1997 roku. Przez przypadek producent miał stoisko na największych targach wózków na świecie " Kind and Jugend", które odbyły się we wrześniu 1997 roku w Kolonii.

 

 

BUGABOO ?

 

Wózek miał być zaprezentowany publicznie podczas targów, jednak nie miał jeszcze nazwy. Do tej pory nazywano go "składany wózek". Max, chcąc uzyskać inspirację, otworzył angielski słownik i znalazł słowo "składany wózek" / buggy/, ale jego wzrok odnalazł także słowo wyżej "bugaboo". Od razu przypadło mu do gustu, a kiedy przeczytał definicją tego słowa "nie kończący się, bez barier, przesunięcie możliwości", od razu podjął decyzję. Termin Bugaboo dokładnie określał właściwości wózka, więc zostało Bugaboo.

 

KUPUJĄCY

 

Wózek Bugaboo uzyskał w Kolonii kilka entuzjastycznych recenzji. producent wózków, który w roku 1994 odrzucił oferowany projekt, w tej chwili chciał o nim rozmawiać. Jednak sytuacja się odwróciła. max i Eduard nie mieli zamiaru sprzedać koncepcji, chcieli sami produkować wózki.

 

JUŻ NIE PIONIERZY

 

W następnych latach spółka Bugaboo zwiększyła swój  udział w sprzedaży na rynku krajowym i przekształciła się w profesjonalną organizację. Składany wózek dla dzieci Bugaboo pojawił się także w Belgii, Hiszpani, Japoni i Francji. Szybko przyszedł odpowedni moment do ekspansji na rynek Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.

Spólka nie była już pionierem w swej dziedzinie. Pierwszy model Bugaboo Classic został zastąpiony przez model Bugaboo Frog a następnie przez Bugaboo Cameleon.

 

Wózek Cameleon różnił się poniekąd od modelu Classic i Frog. Koła skrętne wózka umożliwiały doskonały obrót o 360 stopni. To rozwiązanie w jeszcze większym stopniu zwiększyło mobilność, natomiast resorowanie " na żabę" umozliwiło pokonywanie nierównego terenu. Wózek wyposażony był także w ręczny hamulec na rękojeści, głębszą i dłuższą gondolkę. Te zmiany były nie tylko niezbędne, aby wózki spełniały normy brytyjskie i amerykańskie, ale dały Bugaboo także mozliwość skorygowania wózka zgodnie z uwagami uzyskanymi od niektórych klientów.

 

BUGABOO: DESIGN, SPÓŁKA, MARKA

 

Spółka Bugaboo umocniła swoją pozycję dzięki modelowi Bugaboo Frog i Cameleon. Bugaboo wyprzedziła inne firmy dzięki wartości swej marki handlowej, wizji oraz misji do spełnienia:  elegancki, działający na zmysłay oraz bez zbędnych detali. Koniecznie trzeba było wymyślić logo, które byłoby w stanie w jasny sposób przekazywać wartość marki Bugaboo i jej wizji. Koło ma regularny kształt oraz wizuallizuje ruch. Dlatego symbolem spółki stały się trzy koła. 

 

DZIESIĘĆ LAT PÓŹNIEJ:  21 KRAJÓW

 

Wszystko zaczęlo się w roku 1994 jako projekt dyplomowy studenta Akademii w Eidhoven. Dziesięć lat później spotkać można ten wózek na ulicach 21 krajów rozsianych na różnych kontynentach.

W roku 2005 to już nie był jeden model, ale na rynku istniało już kilka typów wózka Bugaboo.